donderdag 14 augustus 2014

Sintnicolaas mist podium EK tienkamp op een haartje



Meerkamper Eelco Sintnicolaas zag woensdag een medaille op de tienkamp bij de EK atletiek in Zürich aan zijn neus voorbij gaan. Op de afsluitende 1500 meter wist de 27 jarige atleet uit Apeldoorn niet de beoogde tijd te lopen. Sintnicolaas kwam uiteindelijk 20 punten tekort op de Rus Ilja Sjkoerenjov en  eindigde op de vierde plaats met 8478 punten. Normaliter zou de Nederlander de 7,5 seconden achterstand op de Rus kunnen goedmaken op de slotafstand, maar het werden er slechts vijf.

'Ik miste de power in de benen. Ik ging weg op 4.27, het werd 4.30. Ik ben ontzettend diep gegaan, maar meer zat er niet in', zei de zilveren medaillewinnaar van het EK 2010 (Barcelona).

'Daar kan ik niet ontevreden mee zijn, want het is mijn tweede puntentotaal ooit. Ik kan mezelf ook weinig verwijten, want ik heb gewoon een heel stabiele meerkamp gedraaid. Het niveau op dit kampioenschap was erg hoog.'

De Europees indoorkampioen van 2013 moest na het polsstokhoogspringen meteen door naar het speerwerpen. 'Dat kwam door die onderbreking vanwege de storm. Ik kreeg maar een paar minuten rust om me te laten behandelen door de fysio. Mijn schouder moet altijd wat loskomen. Ik wil het niet als excuus aanvoeren.' De geboren Dordtenaar moest in vergelijking op zijn concurrenten alleen op de werpnummers (kogelstoten, discuswerpen en speerwerpen) inleveren. Op de andere nummers presteerde Sintnicolaas goed, zoals de evenaring van zijn PR bij het verspringen (7.65 m) en een beste sprong ooit bij polshoog.

Zo kampte de allrounder ook met pijntjes in de enkel en de hamstring. 'Maar die kon ik onder controle houden. Ik heb twee keer een pijnstillende injectie genomen.' 

De vierde plaats was desalniettemin een teleurstelling. Een medaille was het doel. 'Alles was nog mogelijk op de 1500, dus dat ik het daar laat liggen is wel een teleurstelling. Gelukkig won ik het polsstokhoogspringen, al moest ik er door die gedwongen pauze wel weer even inkomen. Maar het blijft mooi om een showtje weg te geven op het nummer dat ik het allermooiste vind.'

De Europese titel ging naar de Wit-Rus Andrei Kraoetsjanka met 8616 punten, die met een geweldige 2.21 bij het hoogspringen en 67 meter bij het speerwerpen al voor de 1500 meter zeker was van de zege. De Fransman Kevin Mayer behaalde het zilver met 8521. Brons was er voor de Rus Ilja Sjkoerenjov, die met 8498 Sintnicolaas dus met 20 punten klopte.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Totaal aantal pageviews

Blog over opmerkelijke gebeurtenissen in de sport