zondag 14 september 2014

Contador op weg naar zege in Vuelta


Alberto Contador heeft de voorlaatste rit in de Vuelta gewonnen. De Spanjaard was in de 185 kilometer lange twintigste zware etappe zijn concurrent Chris Froome de baas. 
Contador reed tijdens de slotklim naar Puerto de Ancares kort voor de finish weg bij de Brit en kwam boven met 0.16 voorsprong boven. De Spanjaard Alejandro Valverde werd op 0.57 derde, voor zijn landgenoot Joaquim Rodríguez (+ 1.18).
Rodríguez ging tijdens de slotklim op 9 kilometer van de aankomst als eerste in de aanval, maar met nog ruim 5 kilometer te gaan zag hij Contador en Froome passeren.

Venijn in de staart

Het zwaartepunt lag in de tweede helft van de rit. Na hellingen van de tweede en derde categorie, volgden de Alto de Folgueiras de Aigas (eerste categorie) en de slotklim (12,7 kilometer à 8 procent) van de buitencategorie.

Na ruim 30 kilometer ontstond een kopgroep met Wout Poels, Jérome Coppel, Maxime Mederel en Przemyslaw Niemiec, die een maximale voorsprong van 10.30 kreeg. In de finale haakten achtereenvolgens Poels, Mederel en Coppel af, waarna Niemiec op 10 kilometer van de eindstreep werd ingerekend.
Vervolgens ging Rodríguez in een "alles of niets" aanval. de Spanjaard (in 2012 winnaar op de Puerto de Ancares) kwam in een spannend man ten man gevecht op het einde te kort. De top 4 van het klassemenent ( ook Valverde bleef lang bij de twee koplopers) waren smaakmakers van de loodzware etappe. Froome plaatste  diverse versnellingen, teneinde een gooi te doen nar de eindoverwinning. Contador bleef als enige over rind en kon zelfs nog weg rijden in de laatste halve kilometer. 

Tevreden


De Brit blijft tweede in het klassement, op 1 minuut en 37 seconden van de Spanjaard, die de eindzege met nog een tijdrit voor de boeg zo goed als binnen heeft. Chris Froome is blij met zijn tweede plaats in de Ronde van Spanje en hoopt die plek in de laatste etappe van zondag vast te houden.
"Als je ziet hoe ik aan de Vuelta begon, kan ik alleen maar blij zijn met de tweede plaats", zegt Froome tegen Cyclingnews. "Toen ik hier kwam wist ik niet of ik voor de top tien, voor een podiumplaats of de eindwinst ging."
Zodoende is de Brit tevreden met zijn tweede plaats. "Dit gaat me veel motivatie geven om verder te gaan. Hopelijk heb ik mijn tweede plaats veiliggesteld, wat een enorme prestatie is."

Compliment

Froome vergeet daarbij niet om een compliment uit te delen aan zijn ploeg na de voorlaatste etappe. "Ze reden zich de longen uit het lijf voor me. Ik gaf zelf ook alles wat ik in me had op de laatste klim. Helaas moest ik Contador laten gaan."
"Maar dat is hoe het soms gaat in het wielrennen. Ik heb echt alles gegeven en hij was gewoon beter dan ik", aldus een realistische Froome.

De etappe van zondag is een vlakke tijdrit van 9,7 kilometer in Santiago de Compostela. Achter Contador en Froome staat Alejandro Valverde op plaats drie in het klassement met 2.35 achterstand op de Spanjaard.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Totaal aantal pageviews

Blog over opmerkelijke gebeurtenissen in de sport